Un docent pren una decisió per minut (Max Van Manen)
Un empresari pren cinc decisions diàries importants (Neus sanmartí)


miércoles, 14 de marzo de 2012


Quin tipus de mestre vull ser


A partir d’una pluja d’idees, recull els trets que identifiquen un mestre ideal per a tu.

 El mestre d’Infantil haurà de tenir orelles d’elefant i ulls de mussol, per no perdre’s cap detall del que ocorre a la seva aula
 Considero que no existeix un mestre ideal, cadascú té les seves característiques pròpies i potser ideal per un alumne en concret, però el mestre ideal no existeix. Una persona pot ser més bona o més dolenta en aquest àmbit, però la perfecció no existeix, tothom té defectes que caldria millorar.
Tot i així, una mestre ha de proporcionar als infants seguretat, mitjançant l’afecte i en totes les seves accions. Una mestre ha de ser comprensible i comunicativa tant amb els infants com amb els companys/es de centre i ha de mostrar una actitud cooperativa i de feina amb equip.
Una característica molt important en aquestes edats tant primerenques i en tot l’àmbit d’educació és la paciència que han de mostrar enfront a les situacions més complicades. Crec que també es molt important comunicar-se amb un to de veu estable i harmoniós, si estàs parlant amb un to de veu massa excessiu l’únic que els hi provoques en els infants es un estat de nerviosisme i d’inquietud.
Més trets que identifiquen a una mestre... Hem de ser creatives, innovadores, reflexives en les nostres accions per després poder ser crítics. Nosaltres som models per als infants, per tant, els hi hem de transmetre una actitud motivadora i d’iniciativa enfront a les activitats i a les situacions que es presentin a l’aula.
Com molt bé descriu la cita que surt al principi, el mestre haurà de ser un observador, per veure que passa al seu voltant i poder atendre les necessitats dels infants.


És diferent el perfil d’un mestre de l’etapa de 0-3 que d’un de l’etapa de 3-6? En què és diferent? En què és semblant? Identifica els trets característics de cada un d’ells, en cas que sigui diferent.

No veig que siguin tant diferents, tant els mestres d’un cicle com el del altre haurien de tenir les mateixes característiques generals, tot i que una persona pot tenir els seus punts més forts i d’altres més febles; actitud afectuosa, de respecte, escolta, seguretat...
Són etapes diferents en les quals es treballen coses diferents per tant, un mestre del primer cicle haurà de proporcionar molt d’afecte i seguretat, per exemple, mentre que un mestre de segon cicle, haurà de proporcionar una actitud d’escolta activa, de comunicació i llenguatge. El perfil es una mica diferent i va condicionat per allò que vols aconseguir.

 Quin tipus de mestre hi havia a l’aula on vas realitzar les teves pràctiques de Cicle Formatiu? Semblances i diferències entre el perfil de mestre ideal que has definit i el que vas veure.


Quan jo vaig realitzar les pràctiques del Cicle Formatiu vaig estar a dues aules diferents, per tant, amb dues mestres diferents. Em va agradar poder fer un temps en una aula amb uns infants en concret i desprès passar la resta de les pràctiques dins una altre aula perquè em va poder ajudar a veure realitats diferents; que cada aula és un món.
Les mestres també eren molt diferents tot i que la metodologia empraven la mateixa. En una destacava més l’afecte i en l’altre una bona comunicació, una mestre tenia un to de veu molt regular mentre que l’altre hi havia bastants variacions les quals podies observar quan estava mes enfadada i quan no. Una li agradava molt estar amb les famílies i fer trobades amb els pares/mares i l’altre mantenia el contacte necessari per poder conduir l’ensenyament del infant. Eren diferents però de cadascuna vaig poder aprendre moltes coses.

Quin tipus de mestre vols ser?

M’agradaria ser una mestre que agrades,no? Però com l’ideal no existeix per a ningú, som persones i per tant no som perfectes. Però per l’experiència que duc ja, veig que soc bastant afectiva amb els infants, els escolto molt perquè em contin les seves experiències i sentiments. Però parlant d’un futur m’agradaria formar-me més com a mestre i poder donar a l’abast de totes les famílies tot allò que podrien esperar de mi. M’agradaria ser una persona referent per a les famílies, si tenen un dubte o consulta no dubtin en demanar-m’ho i, principalment, una persona important en l’aprenentatge dels infants.

Ha evolucionat aquest concepte des del primer curs dels estudis de mestre? Com?

Si, ha evolucionat per afegir més coses a tenir en compte. De cada vegada m’adono més compte que els mestres s’han d’anar formant contínuament perquè és una professió que evoluciona i hem d’estar actualitzats per poder oferir un ensenyament de qualitat. És l’únic aspecte que li dono més importància amb el pas del temps, tots els altres aspectes també però aquest amb més importància. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario