Quin tipus de mestre vull ser
A partir d’una pluja d’idees, recull els trets que
identifiquen un mestre ideal per a tu.
“El mestre d’Infantil haurà de tenir orelles d’elefant i ulls de mussol, per no perdre’s cap detall del que ocorre a la seva aula”
Considero
que no existeix un mestre ideal, cadascú té les seves característiques pròpies
i potser ideal per un alumne en concret, però el mestre ideal no existeix. Una
persona pot ser més bona o més dolenta en aquest àmbit, però la perfecció no
existeix, tothom té defectes que caldria millorar.
Tot
i així, una mestre ha de proporcionar als infants seguretat, mitjançant l’afecte i en totes les seves accions. Una mestre ha de ser comprensible i comunicativa tant
amb els infants com amb els companys/es de centre i ha de mostrar una actitud cooperativa i de feina amb equip.
Una
característica molt important en aquestes edats tant primerenques i en tot
l’àmbit d’educació és la paciència que han de mostrar enfront a les situacions més complicades. Crec que
també es molt important comunicar-se amb un to de veu estable i harmoniós, si
estàs parlant amb un to de veu massa excessiu l’únic que els hi provoques en
els infants es un estat de nerviosisme i d’inquietud.
Més
trets que identifiquen a una mestre... Hem de ser creatives, innovadores, reflexives
en les nostres accions per després poder ser crítics. Nosaltres som models per als infants, per tant, els hi hem de
transmetre una actitud motivadora i d’iniciativa enfront a les activitats i a les situacions que es presentin a l’aula.
Com
molt bé descriu la cita que surt al principi, el mestre haurà de ser un observador, per veure que passa al seu voltant i poder atendre les necessitats
dels infants.
És diferent el perfil d’un mestre de l’etapa de 0-3 que
d’un de l’etapa de 3-6? En què és diferent? En què és semblant? Identifica els
trets característics de cada un d’ells, en cas que sigui diferent.
No
veig que siguin tant diferents, tant els mestres d’un cicle com el del altre
haurien de tenir les mateixes característiques generals, tot i que una persona
pot tenir els seus punts més forts i d’altres més febles; actitud afectuosa, de
respecte, escolta, seguretat...
Són
etapes diferents en les quals es treballen coses diferents per tant, un mestre
del primer cicle haurà de proporcionar molt d’afecte i seguretat, per exemple,
mentre que un mestre de segon cicle, haurà de proporcionar una actitud
d’escolta activa, de comunicació i llenguatge. El perfil es una mica diferent i
va condicionat per allò que vols aconseguir.
Quan
jo vaig realitzar les pràctiques del Cicle Formatiu vaig estar a dues aules
diferents, per tant, amb dues mestres diferents. Em va agradar poder fer un
temps en una aula amb uns infants en concret i desprès passar la resta de les
pràctiques dins una altre aula perquè em va poder ajudar a veure realitats
diferents; que cada aula és un món.
Les
mestres també eren molt diferents tot i que la metodologia empraven la mateixa.
En una destacava més l’afecte i en l’altre una bona comunicació, una mestre
tenia un to de veu molt regular mentre que l’altre hi havia bastants variacions
les quals podies observar quan estava mes enfadada i quan no. Una li agradava
molt estar amb les famílies i fer trobades amb els pares/mares i l’altre
mantenia el contacte necessari per poder conduir l’ensenyament del infant. Eren
diferents però de cadascuna vaig poder aprendre moltes coses.
Quin tipus de mestre
vols ser?
M’agradaria
ser una mestre que agrades,no? Però com l’ideal no existeix per a ningú, som
persones i per tant no som perfectes. Però per l’experiència que duc ja, veig
que soc bastant afectiva amb els infants, els escolto molt perquè em contin les
seves experiències i sentiments. Però parlant d’un futur m’agradaria formar-me
més com a mestre i poder donar a l’abast de totes les famílies tot allò que
podrien esperar de mi. M’agradaria ser una persona referent per a les famílies,
si tenen un dubte o consulta no dubtin en demanar-m’ho i, principalment, una
persona important en l’aprenentatge dels infants.
Ha evolucionat aquest
concepte des del primer curs dels estudis de mestre? Com?
Si,
ha evolucionat per afegir més coses a tenir en compte. De cada vegada m’adono
més compte que els mestres s’han d’anar formant contínuament perquè és una
professió que evoluciona i hem d’estar actualitzats per poder oferir un
ensenyament de qualitat. És l’únic aspecte que li dono més importància amb el
pas del temps, tots els altres aspectes també però aquest amb més importància.
No hay comentarios:
Publicar un comentario