Un docent pren una decisió per minut (Max Van Manen)
Un empresari pren cinc decisions diàries importants (Neus sanmartí)


lunes, 26 de marzo de 2012


VALORACIÓ DE LES MEVES COMPETÈNCIES

Escriu dos comportaments, actitud o idees que valores positivament i dos que valores negativament de la teva manera de fer en relació a:
Et pot ajudar revisar el document electrònic P. PERRENOUD (2007). Diez nuevas competencias para ensenyar. Barcelona: Graó


Organitzar situacions d’aprenentatge:

Comportaments favorables: En relació a aquesta competència cal dir que sóc una persona que li agrada organitzar-se la feina per després portar a terme un treball més correcte i adient. I considero que en aquest àmbit és imprescindible organitzar-se degut a la multitud de feina que hi ha que fer fora d’horari amb infants.
També m’agrada molt comentar amb les companyes de feina sobre els aspectes importants de l’aprenentatge dels infants, degut a la falta d’experiència, i m’agrada fer feina per a millorar-ho.

Comportaments a millorar: Suposo que per la falta d’experiència em faria falta millorar l’aspecte de construir i planificar dispositius i seqüències didàctiques. No tardaria en acostumar-me perquè tinc unes grans companyes de feina que m’ajuden molt amb tot allò que no se o que em manca. (Actualment no estic com a tutora però he estat de suport i m’encarrego, juntament amb una altre companya, amb el servei de menjador, vulguis o no també em va bé tots aquests aspectes encara que no ho apliquen de manera directa amb els més petits).

Gestionar la progressió dels aprenentatges:

Comportaments favorables: En relació a la gestió de la progressió dels aprenentatges cal dir que he estat molt temps fent de suport amb els infants i he tingut l’oportunitat de realitzar una observació més directa amb els infants per el paper que em tocava, que no era la tutora de l’aula. He pogut observar l’evolució amb els infants, proposar maneres d’avaluar. Em van donar l’oportunitat d’encarregar-me de l’activitat de les construccions i decidir com ho avaluaria i de quina manera. Em vaig haver d’esforçar per ser la primera vegada però ho vaig treure endavant.

Comportaments/actituds a millorar: Considero que em faria falta millorar la competència més específica que fa relació a “ Establir controls periòdics de competències i prendre decisions de progressió”. El fet de treballar per competències a la gent encara no ho té molt per ma i per això crec que no ho he tractat tant, també dependrà suposo del centre i de la seva manera de fer. És un aspecte que em costaria aplicar.
d
Elaborar dispositius de diferenciació

Comportaments favorables/positius: A l’Escoleta on treballo he tingut l’oportunitat de viure una gran heterogeneïtat dins les aules, per aquest motiu no em faig estranya a l’hora de fer front a la diversitat. M’he acostumat a veure com es fan adaptacions de les activitats per aquelles persones que encara tenen dificultats, a veure com treballen el taller de llenguatge amb les persones nouvingudes, etc.

Comportaments a millorar: La competència específica que pertanyen a l’elaboració de dispositius de diferenciació que em sona mes llunyana seria la “Desenvolupar la cooperació entre alumnes i certes formes simples d’ensenyament mutu”. No se exactament a que es refereix en concret i, per tant, es la que hauria de millorar potser. 
Però respecte a l’existència de nens/es amb greus dificultats, tinc la inseguretat de no saber veure dins l’aula, una vegada exercint de tutora, de l’existència d’un alumne amb dificultats, tinc la por de no adonar-me’n. .
Implicar als alumnes en els seus aprenentatges
Comportaments favorables: Degut a la meva poca experiència he notat que un punt fort que tinc es aquesta, la d’implicar als alumnes en els seus aprenentatges, suposo que es perquè encara soc principiant en aquest àmbit. Un altre aspecte que crec que no se’m donaria malament, ho dic amb aquest sentit ja que encara no he tingut l’oportunitat de posar-ho tot en pràctica, seria el de negociar amb els més petits l’establiment de regles i d’acords, considero que es un aspecte primordial per involucrar als infants en el seu aprenentatge, que hi hagi comunicació a l’hora d’educar.
Comportaments a millorar: Un aspecte que trobo que hauria d’anar molt amb precaució seria el de “oferir activitats de formació opcionals a la carta”, crec que per oferir aquesta tria has de saber molt bé fins on arribar perquè una cosa hem de tenir clara i es que pots donar a triar als infants, però sempre sense perdre l’autoritat que tens com a mestre. I penso que jo, per la manca d’experiència que tinc, potser se me’n podria anar de les mans i perdre aquesta autoritat que tinc i que fossin els infants els qui fessin allò que vulguin.


Treballar en equip

Comportaments favorables: Com ja he dit anteriorment, sóc una persona organitzada i que m’agrada fer les coses com toquen, també m’agrada la iniciativa, aspecte important en aquest àmbit. Per tant, impulsar un grup de treball i fer reunions trobo que no se’m donaria del tot malament. Desprès tal vegada a l’hora de posar-ho en pràctica m’adono compte de mancances que tinc, però això ho dic prèviament.
Comportaments a millorar: un aspecte que s’ha de tenir ben assolit quan treballes juntament amb altre gent és la capacitat per resoldre problemes i conflictes. Encara no se m’ha donat el cas de forma directa, però penso que tothom hauria de millorar aquest aspecte, ja que no tothom fa la feina de la mateixa manera i no hem de ser egoistes pensant que la nostra manera de fer és l’única opció correcte, podem agafar aspectes de tothom per a millorar, però es una tasca que generalment costa a tothom, moltes vegades estem convençuts que ho fem beníssim i que no hi ha altres alternatives.


Participar en la gestió de l’escola

Comportaments favorables: Un aspecte que trobo important per al bon funcionament del centre es l’administració correcte dels recursos del centre. Entenc que són recursos de tipus material. I un altre aspecte que afavoriria una escola de qualitat seria la fomentació d’una escoleta amb tots els seus components (extraescolars, associacions de pares i mares, professors de llengua i cultura d’origen).

Comportaments a millorar: El que em queda una mica més llunyà seria el de l’elaboració i negociació d’un projecte institucional, no ho tinc tant per ma.



Informar i implicar als pares

Comportaments positius i negatius: Encara que per la meva forma de ser em costi una mica, sóc bastant tímida al principi amb la gent que no conec, m’agrada molt mantenir i establir una bona relació amb els pares ja que és fonamental establir un vincle per poder compaginar millor l’educació dels més petits. No vol dir que se’m doni bé, ja que hi ha una gran diversitat de famílies i cadascuna té les seves característiques, però es un tema que m’agradaria tenir del tot consolidat, ja que tothom aprèn amb l’experiència, ningú mai ho sap tot.
En aquest apartat ho he posat tot junt els comportaments favorables i a millorar, perquè es un tema que mai acabarem de perfeccionar ja que tothom és diferent, i sempre et trobaràs una gran diversitat de famílies. Sempre l’hauràs d’anar millorant a mesura que et vagis trobant noves famílies d’infants.


Utilitzar les noves tecnologies

Comportaments favorables: L’ utilització de noves tecnologies és un recurs per a complementar la formació i l’aprenentatge dels més petits. Sóc una persona que em duc bé amb aquestes tecnologies, perquè de sempre hi estat familiaritzada.

Comportaments/aspectes a millorar: Jo des de que vaig començar a introduir-me en aquest món de l’educació, sempre he estat treballant en el mateix centre, per tant no he pogut contrastar gaire les diferències i les formes de treballar amb altres centres. Parlo des de la meva experiència en aquest centre. L’economia no ha ajudat gaire a la utilització d’aquestes tecnologies, per tant, les companyes meves no ho han emprat amb els infants. Suposo que quan la situació econòmica millori, seria un dels aspectes a implantar en l’Escoleta ja que oferiria una millor educació.


Afrontar els dilemes i els problemes ètics de la professió

Comportaments/aspectes positius: Com ja he dit en ítems anteriors, l’Escoleta ha viscut molta diversitat i la considero fonamental per contribuir a un desenvolupament global, que els infants entenguin aquesta diversitat com un aspecte normal i comú en les nostres vides, que existeixen varies cultures a part de la pròpia, enriqueix molt el nostre coneixement.  

Aspectes a millorar: Considero que ens hauríem d’anar formant com a mestres i actualitzant-nos per sempre poder oferir el màxim de nosaltres mateixos. Caldria tenir coneixement de com poder fer de mediador davant un problema de qualsevol aspecte.


Organitzar la pròpia formació continua:

Comportaments favorables: L’organització de la pròpia formació contínua és molt important perquè d’aquesta manera sabem d’allà on partim, quins aspectes hem de millorar i poder-nos, així, formar amb més precisió. I saber explicitar les pròpies pràctiques facilita veure quins son els errors o aspectes que hem de millorar en relació amb la nostra professió.




No hay comentarios:

Publicar un comentario