EXPERIENCIES 0-3
Fem un
collage
Aquesta és una de les experiències que m’ha agradat. És una experiència que
es porta a terme a Llar d'Infants
Municipal "Pont d'Estels" de Martorell. És una proposta que implica a tots els membres del
centre (famílies, infants i mestres), aquesta col·laboració comuna és molt
positiu per als aprenentatges dels infants.
Abans d’obrir l’enllaç d’aquesta experiència ja m’ha cridat l’atenció tan
sols el títol, “fem un collage”. Aquests tipus d’activitats enceguen als
infants, els fa tenir interès per les coses, conèixer molts aspectes i
conceptes. El fet de fer un collage, és una tasca conjunta.
Trobo que és interessant per les següents raons; en primer lloc, el fet
d’aprofitar els elements naturals que ens regala l’entorn és un valor que cal
promoure en els mes petits, no conduir-los cap al consumisme i la vida fàcil
que es anar a comprar el material i utilitzar-lo, sinó implicar-los perquè,
entre tots, portin materials naturals al centre ja siguin, flors, branques,
fulles... Tota casta val!
En segon lloc, m’ha semblat molt interessant pel paper que hi juguen els
infants en aquest aprenentatge, es senten protagonistes ja que són ells i les
respectives famílies els qui porten els materials. Estan realitzant un
aprenentatge constructiu pel fet de veure el procés que segueixen aquests
materials alhora de ressecar-se.
En tercer lloc, és una bona idea que, desprès de veure tot el procés de
dissecació que fan les flors, fulles... puguin donar-los una utilitat i és la
de plasmar-ho com a portades en el seus àlbums de feinetes, veuran tot l’esforç
reflectit en el seu àlbum propi del curs.
MObils i murals amb materials a l’abast
Aquesta experiència la porten a terme a la Llar d'Infants Municipal "Lola Anglada" de Lloret de Mar.
Tant aquesta
experiència com l’anterior estan molt relacionades ja que predomina la
utilització dels recursos naturals i els materials que tothom té més a l’abast.
En aquet cas, no es fa un collage sinó una altre alternativa que és la
creació de mòbils i murals per al centre. El fet de tenir i penjar mòbils a
l’aula, és una activitat que els hi fascina als més petits, veure tots els
materials penjats, que van i venen segons els moviments els queda ben plasmats
i relaxats.
Des de les primeres edats ja pots començar a implicar a les famílies en
aquests tipus d’activitats, fent que ells portin aquestes materials, juntament
amb els seus infants si són més grans i hi poden col·laborar.
En la meva escoleta, fa uns mesos, varem aprofitar per fer un mòbil amb un
material que ara està bastant de moda, que són les capsules de cafè de
Nespresso, ofereixen bastants possibilitats amb la seva forma, el seu soroll i,
sobretot, amb la gran varietat de colors que n’hi ha. Amb aquest material no
tan sols varem fer mòbils, sinó també, murals... varem aprofitar per fer el
dibuix d’un arbre de Nadal en una cartolina i ple de capsules de colors, va
quedar molt original.
A mi,personalment, m’agraden molt aquestes experiències d’aprofitar els
materials que tenim al nostre abast, m’estimo més aprofitar tots els materials
que la natura ens possibilita que fer un mòbil de materials comprats. Els
infants també gaudeixen més portant els
materials ells, dona la possibilitat de fer-los partícips i protagonistes ja
que expliquen la seva vivència de com han trobat aquell material.
És una bona
proposta, dona un toc d’alegria al centre amb tant de color.
Poder anar a beure aigua
Aquesta experiència la podrem trobar a l’Escola
Nova de Palma de Mallorca. En aquesta experiència m’he vist molt identificada ja que en la
metodologia de la nostra escoleta, el fet de beure aigua també s’aprofita per
quan tots han acabat de berenar al matí i quan tornem al patí. I si ens aturem
a pensar... i si un infant té ganes de beure aigua durant el matí? Els hi
hauríem de proposar aquest tipus de metodologia, que fossin ells els qui van a
beure aigua quan tinguessin set. Amb això no vull dir que si un infant a mitjan
matí tingui set, li diguem que ha d’esperar fins les 12, per exemple, no es
això, simplement que s’han establert unes rutines no fixes, sinó flexibles a
les necessitats dels infants. Però això si, quan tenen set, és la pròpia mestre
qui aboca l’aigua al got, ells tan sols han de beure i prou.
Aquesta opció m’ha agradat perquè fomenta molt l’autonomia dels propis
infants en fer-los responsables d’aquell racó on ells mateixos s’han de servir
i tenir precaució perquè tot funcioni correctament.
Moltes famílies pensen que donar-los gots de vidre en aquestes edats és
massa prest, jo opino que si els hi dones aquesta responsabilitat des d’un
primer moment, els infants seran responsables amb els seus actes i tindran cura
perquè els gots no es caiguin ni es rompin. De manera que si tu a un infant li
dones un got de vidre li has d’explicar els possibles riscs que tindran si es
cauen al terra, però no els hauríem de privar d’aquesta iniciativa i esperar a
que siguin més grans.
Hem pogut observar a les fotografies que els infants quan se’ls cau aigua
sobre la taula, tenen la cura d’eixugar-lo amb una tela perquè el pròxim que
vagi a beure aigua no s’ho trobi tot banyat. Els infants són una capsa de
sorpreses, ens sorprenen sempre!
Amb aquesta simple practica els infants aprenen conceptes molt importants
com es: sec-banyat, buit-ple, gros-petit... Convindria reflexionar-ho i
posar-lo en practica. M’ha agradat molt!
No hay comentarios:
Publicar un comentario