Un docent pren una decisió per minut (Max Van Manen)
Un empresari pren cinc decisions diàries importants (Neus sanmartí)


domingo, 8 de abril de 2012


EXPERIENCIES 0-3

Fem un collage


Aquesta és una de les experiències que m’ha agradat. És una experiència que es porta a terme a Llar d'Infants Municipal "Pont d'Estels" de Martorell. És una proposta que implica a tots els membres del centre (famílies, infants i mestres), aquesta col·laboració comuna és molt positiu per als aprenentatges dels infants.

Abans d’obrir l’enllaç d’aquesta experiència ja m’ha cridat l’atenció tan sols el títol, “fem un collage”. Aquests tipus d’activitats enceguen als infants, els fa tenir interès per les coses, conèixer molts aspectes i conceptes. El fet de fer un collage, és una tasca conjunta.
Trobo que és interessant per les següents raons; en primer lloc, el fet d’aprofitar els elements naturals que ens regala l’entorn és un valor que cal promoure en els mes petits, no conduir-los cap al consumisme i la vida fàcil que es anar a comprar el material i utilitzar-lo, sinó implicar-los perquè, entre tots, portin materials naturals al centre ja siguin, flors, branques, fulles... Tota casta val!

En segon lloc, m’ha semblat molt interessant pel paper que hi juguen els infants en aquest aprenentatge, es senten protagonistes ja que són ells i les respectives famílies els qui porten els materials. Estan realitzant un aprenentatge constructiu pel fet de veure el procés que segueixen aquests materials alhora de ressecar-se.

En tercer lloc, és una bona idea que, desprès de veure tot el procés de dissecació que fan les flors, fulles... puguin donar-los una utilitat i és la de plasmar-ho com a portades en el seus àlbums de feinetes, veuran tot l’esforç reflectit en el seu àlbum propi del curs.






MObils i murals amb materials a labast


Aquesta experiència la porten a terme a la Llar d'Infants Municipal "Lola Anglada" de Lloret de Mar. Tant aquesta experiència com l’anterior estan molt relacionades ja que predomina la utilització dels recursos naturals i els materials que tothom té més a l’abast.

En aquet cas, no es fa un collage sinó una altre alternativa que és la creació de mòbils i murals per al centre. El fet de tenir i penjar mòbils a l’aula, és una activitat que els hi fascina als més petits, veure tots els materials penjats, que van i venen segons els moviments els queda ben plasmats i relaxats.


Des de les primeres edats ja pots començar a implicar a les famílies en aquests tipus d’activitats, fent que ells portin aquestes materials, juntament amb els seus infants si són més grans i hi poden col·laborar.

En la meva escoleta, fa uns mesos, varem aprofitar per fer un mòbil amb un material que ara està bastant de moda, que són les capsules de cafè de Nespresso, ofereixen bastants possibilitats amb la seva forma, el seu soroll i, sobretot, amb la gran varietat de colors que n’hi ha. Amb aquest material no tan sols varem fer mòbils, sinó també, murals... varem aprofitar per fer el dibuix d’un arbre de Nadal en una cartolina i ple de capsules de colors, va quedar molt original.

A mi,personalment, m’agraden molt aquestes experiències d’aprofitar els materials que tenim al nostre abast, m’estimo més aprofitar tots els materials que la natura ens possibilita que fer un mòbil de materials comprats. Els infants també  gaudeixen més portant els materials ells, dona la possibilitat de fer-los partícips i protagonistes ja que expliquen la seva vivència de com han trobat aquell material.
És una bona proposta, dona un toc d’alegria al centre amb tant de color.




Poder anar a beure aigua


Aquesta experiència la podrem trobar a l’Escola Nova de Palma de Mallorca. En aquesta experiència m’he vist molt identificada ja que en la metodologia de la nostra escoleta, el fet de beure aigua també s’aprofita per quan tots han acabat de berenar al matí i quan tornem al patí. I si ens aturem a pensar... i si un infant té ganes de beure aigua durant el matí? Els hi hauríem de proposar aquest tipus de metodologia, que fossin ells els qui van a beure aigua quan tinguessin set. Amb això no vull dir que si un infant a mitjan matí tingui set, li diguem que ha d’esperar fins les 12, per exemple, no es això, simplement que s’han establert unes rutines no fixes, sinó flexibles a les necessitats dels infants. Però això si, quan tenen set, és la pròpia mestre qui aboca l’aigua al got, ells tan sols han de beure i prou.

Aquesta opció m’ha agradat perquè fomenta molt l’autonomia dels propis infants en fer-los responsables d’aquell racó on ells mateixos s’han de servir i tenir precaució perquè tot funcioni correctament.

Moltes famílies pensen que donar-los gots de vidre en aquestes edats és massa prest, jo opino que si els hi dones aquesta responsabilitat des d’un primer moment, els infants seran responsables amb els seus actes i tindran cura perquè els gots no es caiguin ni es rompin. De manera que si tu a un infant li dones un got de vidre li has d’explicar els possibles riscs que tindran si es cauen al terra, però no els hauríem de privar d’aquesta iniciativa i esperar a que siguin més grans.



Hem pogut observar a les fotografies que els infants quan se’ls cau aigua sobre la taula, tenen la cura d’eixugar-lo amb una tela perquè el pròxim que vagi a beure aigua no s’ho trobi tot banyat. Els infants són una capsa de sorpreses, ens sorprenen sempre!
Amb aquesta simple practica els infants aprenen conceptes molt importants com es: sec-banyat, buit-ple, gros-petit... Convindria reflexionar-ho i posar-lo en practica. M’ha agradat molt!


No hay comentarios:

Publicar un comentario