Un docent pren una decisió per minut (Max Van Manen)
Un empresari pren cinc decisions diàries importants (Neus sanmartí)


sábado, 14 de abril de 2012


Recerca de Bones practiques

TÍTOL
Reciclem amb el més petits
Centre:
Escola bressol municipal La marina
Localitat:
Viladecans


Aquesta pràctica realitzada a una escola bressol de Viladecans, vol conscienciar als infants i famílies de la importància del procés de reciclatge i, alhora, potenciar i adquirir aquest hàbit al centre escolar per, desprès, poder-ho seguir aplicant amb les famílies.

Per poder introduir aquesta rutina es passaran per diverses etapes; en primer lloc, una titella anomenada “L’ànec reciclador” els hi farà una presentació sobre aquest tema, explicant-los de la seva importància. En segon lloc, es presentaran els contenidors on es reciclaran els diferents materials que, prèviament, ells hauran portat de casa seva (iogurts, paper, ampolla de vidre, etc). Seguidament, els infants desprès de berenar i dinar podran reciclar els productes, ells mateixos, en els respectius contenidors facilitats a la seva altura dins l’aula. 



I,finalment, la tercera activitat serà la realització d’un compost de la matèria orgànica que s’utilitza tant a l’hora del berenar com l’hora del dinar. Aquest compost l’aprofiten per dipositar-lo a l’hort a la primavera i poder plantar herbes aromàtiques, enciams i fesols.



Considero que és una bona pràctica ja que és important conscienciar als més petits d’aquest hàbit tant important. Els més petits ho comencen a fer com un joc que els hi agrada, he tingut la oportunitat d’aplicar-ho en el meu centre, i els hi encanta. Estaria molt bé que totes les escoles poguessin aplicar aquesta practica a les seves aules.



  
TÍTOL
L’hort a l’escola: interacció escola/família/entorn
Centre:
CEIP Viladecans III
Localitat:
Viladecans

La creació d’un hort en una escola és una proposta que ja s’està posant bastant en practica, són molts centres que ho comencen a aplicar. És una proposta destinada a donar importància a l’espai exterior que es disposa per així poder oferir un aprenentatge més proper a la natura i més actiu per part dels infants, ja que seran ells mateixos els qui veuran de ben a prop tot aquest procés.

Aquesta pràctica la podrà gaudir tot el centre de Viladecans. La metodologia que s’utilitzarà serà fer grups heterogenis d’alumnes de P3 i P4, on cada grup realitzarà la mateixa activitat per, així, intentar que tots els infants puguin plantar, sembrar, regar i treure les males herbes de l’hort.


En aquest centre tindran a la seva disposició dues parcel·les; una anirà destinada a plantar plantes aromàtiques (romaní, espígol, lavanda...) per poder conèixer el seu nom, les seves olors i totes les seves característiques. Mentre que a l’altre parcel·la plantaran productes de temporada amb planter o llavors per, desprès, poder experimentar una amanida o altres plats.

Els objectius que es cerquen amb aquesta practica és,entre d’altres, sensibilitzar als infants sobre l’entorn proper per poder-ho manipular i experimentar, involucrar a les famílies en la creació de l’hort creant una cooperació entre família i escola. I, com a objectiu important, potenciar i crear els hàbits de treball sistematitzats i endreçats: cavar, sembrar, plantar, regar, recollir...

Personalment, he triat aquesta practica perquè es bo que els infants puguin veure en primera persona el procés que requereix el fet de poder tenir a casa una sèrie d’aliments, d’aquesta manera, amb la creació i la cura d’un hort, s’adonen compte que, quan tenim uns aliments a casa, aquests han d’haver estat cuidats per una sèrie de persones.


  
TÍTOL
L’aquari
Centre:
Escola Montserratina
Localitat:
Viladecans


Recreació d’un ecosistema aquàtic d’aigua calenta a l’escola. Aquesta practica es porta a terme a l’escola Montserratina de Viladecans per donar importància al medi natural i als éssers vius. Aquests es tracten al llarg de tots els cicles, però mai s’ha tingut l’oportunitat de poder-ho vivenciar en primera persona dins una escola.

Aquesta practica involucra a tots els nivells de l’escola, des dels més petits als més grans, distribuint-se les tasques d’acord amb les edats ja que per exemple els més grans són els encarregats de vigilar i controlar l’aigua de l’aquari, tasca que seria complicada i abstracta per als més petits.

El centre ha creat un bloc per poder penjar totes les activitats, fotografies, informacions etc relacionades amb la practica de l’aquari, perquè totes les famílies ho puguin seguir i veure l’evolució. El bloc és el següent. http://laquari.blogspot.com/

Els objectius que es persegueixen amb aquesta practica són els següents: Participar en l’elaboració, realització i avaluació dels projectes relacionats amb  aspectes rellevants de l’entorn natural, amb la conservació del medi ambient, un altre objectiu important és utilitzar la llengua com a eina per poder,desprès, explicar i comunicar als demes infants totes les experiències que es viuen amb l’aquari.



Aquesta tercera practica l’he escollit perquè considero que es important veure a l’infant com un subjecte actiu en el seu procés d’aprenentatge, sent ell mateix el qui va descobrint i aprenent coses noves, experimentant i aprenent dels possibles errors que faci.

Les tres practiques han coincidit ser de la mateixa població de Catalunya, però de centres diferents. La pàgina don he extret aquesta informació és la següent, on hi ha un llistat de pràctiques educatives:

No hay comentarios:

Publicar un comentario