Recerca de Bones practiques
TÍTOL
|
Reciclem
amb el més petits
|
Centre:
|
Escola bressol municipal La marina
|
Localitat:
|
Viladecans
|
Aquesta pràctica realitzada a una
escola bressol de Viladecans, vol conscienciar als infants i famílies de la
importància del procés de reciclatge i, alhora, potenciar i adquirir aquest
hàbit al centre escolar per, desprès, poder-ho seguir aplicant amb les
famílies.
Per poder introduir aquesta rutina es
passaran per diverses etapes; en primer lloc, una titella anomenada “L’ànec
reciclador” els hi farà una presentació sobre aquest tema, explicant-los de la
seva importància. En segon lloc, es presentaran els contenidors on es
reciclaran els diferents materials que, prèviament, ells hauran portat de casa
seva (iogurts, paper, ampolla de vidre, etc). Seguidament, els infants desprès
de berenar i dinar podran reciclar els productes, ells mateixos, en els
respectius contenidors facilitats a la seva altura dins l’aula.
I,finalment, la tercera activitat serà
la realització d’un compost de la matèria orgànica que s’utilitza tant a l’hora
del berenar com l’hora del dinar. Aquest compost l’aprofiten per dipositar-lo a
l’hort a la primavera i poder plantar herbes aromàtiques, enciams i fesols.
Considero que és una bona pràctica ja
que és important conscienciar als més petits d’aquest hàbit tant important. Els
més petits ho comencen a fer com un joc que els hi agrada, he tingut la
oportunitat d’aplicar-ho en el meu centre, i els hi encanta. Estaria molt bé
que totes les escoles poguessin aplicar aquesta practica a les seves aules.
TÍTOL
|
L’hort
a l’escola: interacció escola/família/entorn
|
Centre:
|
CEIP Viladecans
III
|
Localitat:
|
Viladecans
|
La creació d’un hort en una escola és
una proposta que ja s’està posant bastant en practica, són molts centres que ho
comencen a aplicar. És una proposta destinada a donar importància a l’espai
exterior que es disposa per així poder oferir un aprenentatge més proper a la
natura i més actiu per part dels infants, ja que seran ells mateixos els qui
veuran de ben a prop tot aquest procés.
Aquesta pràctica la podrà gaudir tot
el centre de Viladecans. La metodologia que s’utilitzarà serà fer grups
heterogenis d’alumnes de P3 i P4, on cada grup realitzarà la mateixa activitat
per, així, intentar que tots els infants puguin plantar, sembrar, regar i
treure les males herbes de l’hort.
En aquest centre tindran a la seva
disposició dues parcel·les; una anirà destinada a plantar plantes aromàtiques
(romaní, espígol, lavanda...) per poder conèixer el seu nom, les seves olors i
totes les seves característiques. Mentre que a l’altre parcel·la plantaran
productes de temporada amb planter o llavors per, desprès, poder experimentar
una amanida o altres plats.
Els objectius que es cerquen amb
aquesta practica és,entre d’altres, sensibilitzar als infants sobre l’entorn
proper per poder-ho manipular i experimentar, involucrar a les famílies en la
creació de l’hort creant una cooperació entre família i escola. I, com a
objectiu important, potenciar i crear els hàbits de treball sistematitzats i
endreçats: cavar, sembrar, plantar, regar, recollir...
Personalment, he triat aquesta
practica perquè es bo que els infants puguin veure en primera persona el procés
que requereix el fet de poder tenir a casa una sèrie d’aliments, d’aquesta
manera, amb la creació i la cura d’un hort, s’adonen compte que, quan tenim uns
aliments a casa, aquests han d’haver estat cuidats per una sèrie de persones.
TÍTOL
|
L’aquari
|
Centre:
|
Escola
Montserratina
|
Localitat:
|
Viladecans
|
Recreació d’un ecosistema aquàtic
d’aigua calenta a l’escola. Aquesta practica es porta a terme a l’escola
Montserratina de Viladecans per donar importància al medi natural i als éssers
vius. Aquests es tracten al llarg de tots els cicles, però mai s’ha tingut
l’oportunitat de poder-ho vivenciar en primera persona dins una escola.
Aquesta practica involucra a tots els
nivells de l’escola, des dels més petits als més grans, distribuint-se les
tasques d’acord amb les edats ja que per exemple els més grans són els
encarregats de vigilar i controlar l’aigua de l’aquari, tasca que seria
complicada i abstracta per als més petits.
El centre ha creat un bloc per poder
penjar totes les activitats, fotografies, informacions etc relacionades amb la
practica de l’aquari, perquè totes les famílies ho puguin seguir i veure
l’evolució. El bloc és el següent. http://laquari.blogspot.com/
Els objectius que es persegueixen amb
aquesta practica són els següents: Participar en l’elaboració, realització i
avaluació dels projectes relacionats amb
aspectes rellevants de l’entorn natural, amb la conservació del medi
ambient, un altre objectiu important és utilitzar la llengua com a eina per
poder,desprès, explicar i comunicar als demes infants totes les experiències
que es viuen amb l’aquari.
Aquesta tercera practica l’he escollit
perquè considero que es important veure a l’infant com un subjecte actiu en el
seu procés d’aprenentatge, sent ell mateix el qui va descobrint i aprenent
coses noves, experimentant i aprenent dels possibles errors que faci.
Les tres practiques han coincidit ser
de la mateixa població de Catalunya, però de centres diferents. La pàgina don
he extret aquesta informació és la següent, on hi ha un llistat de pràctiques
educatives:
No hay comentarios:
Publicar un comentario